Miercuri, 16 aprilie, la Politehnica București, a avut loc finala națională a celei de-a XII-a ediții a Imagine Cup, să-i zicem cea mai prestigioasă competiție globală pentru tinerii cu abilități tehnice. Eu am ajuns pe la 11:30 și am nimerit într-o pauză a prezentărilor. Tinerii forfoteau pe afară, își repetau discursurile și testau pe ultima sută de metri proiectele și invențiile pregătite pentru un juriu care, după așteptărilor lor, urma să fie teribil de incisiv. Unii alergau în zig-zag, altora li se stricase ceva fix atunci, alții făceau sharing cu alte echipe, alții aveau deja îndrăzneala de după prezentare și își afișau proiectul și outsider-ilor. La 11:30, am văzut cum arată vreo 100 de tineri curajoși, inteligenți și ambițioși. Toți erau români.

Când am intrat în sala de prezentare, am constatat că ratasem complet proiectele celor din secțiunea Games. N-a fost plăcut pentru că tocmai că mă întrebam ce înseamnă să construiești un joc care să aibă succes, având în minte ultimul joc pe care îl încercasem și care nu părea să fie cel mai dichisit joc din lume. Da, vorbesc despre 2048. În pauza care a urmat, mi-am luat carnetul de notițe și am luat cele trei echipe la rând. Una e Sticky Bits, care a dezvoltat aplicația Grimacizer pentru device-urile cu Windows Phone – jocul are trei tipuri de competiție: aventură, survival și multi-player. Ideea e că, dacă vrei să treci la un nivel superior, trebuie să te strâmbi la camera foto și să imiți cât mai bine fața care ți-e pusă în față. Oare de la ce insight au pornit mecanismul jocului? Mai departe, am notat conștiincios despre Cyber Revolution care au creat Roam the Road, un joc de roluri pentru Windows Phone 8 care folosește realitatea augmentată și locația userului ca să înlesnească interacțiunea între jucători.

Echipa Scripters

Câștigătorul secțiunii Games a fost Basnu, propus de echipa Team Scripters (foto sus), un joc care se întâmplă pe o platformă online și care încurajează userul să creeze povești pe baza deciziilor pe care le ia. Practic, fiecare decizie luată influențează acțiunea poveștii și, astfel, fiecare joc este o experiență unică. Cam ca în viață. Ce e fain la proiect e faptul că e un tool alternativ de educație pentru copii. Și iată ce spun și ei: „Am muncit foarte mult pentru Imagine Cup și pentru proiectul nostru. Jocul propus este un instrument de învățare alternativă și de divertisment pentru copii pe care l-am testat și chiar e foarte util. Câștigarea acestei competiții ne dă încredere și ne motiveză să lucrăm și mai mult pentru acest proiect și chiar să dezvoltăm altele noi.

La secțiunile Innovation și World Citizenship am fost prezentă. N-am stat în scaun pur și simplu, cum mi se întâmplă deseori la prezentări. Ascultam cu mare atenție și mă întrebam întruna oare eu de ce nu pot să fac așa ceva. Mă rog, întrebarea e stupidă, dar vorbesc serios când spun că e genul de întrebare pe care chiar ți-o pui când vezi niște inventatori.

Echipa care a câștigat este SMT (foto jos). Aici lucrurile au devenit un pic mai serioase pentru că vorbim de o aplicație medicală de recuperare care, după cum spune Rareș Urdea, unul dintre membrii echipei: „Este o aplicație care urmărește să ajute la recuperarea pacienților care, după un traumatism cerebral, și-au pierdut capacitatea de a-și mișca mușchii faciali și care trebuie să reînvețe să vorbească. Este o modalitate virtuală alternativă de recuperare care evită mijloacele clasice de  tratament care pot fi greu de acceptat – mă refer aici la exercițiile în fața oglinzii sau cu un logoped.” Băieții sunt încrezători că soluția propusă de ei funcționează și spun că faptul că au câștigat în etapa națională le confirmă acest lucru.

Echipa SMT

Echipa ITech a prezentat un proiect creat de studenți pentru studenți, adică pe ieftineală. E vorba de o aplicație care te ajută să vizitezi virtual o mulțime de locații, cum ar fi muzeul Luvru, Buckingham Palace sau Pamukkale, locuri pe care, să fim sinceri, nu prea ți-ai permite să le vizitezi altfel.  Mai departe a fost echipa Plexis (foto jos), cu proiectul Clamber. Trei băieți în tricouri portocalii, cu o engleză perfectă și cu un pithing impecabil au venit să prezinte o aplicație care adună laolaltă oamenii care au aceleași interese, pasiuni, activități. Totul, in real time. Motivația lor mi-a plăcut, au zis: „Hobby-urile noastre sunt o extensie a personalității noastre, sunt o manifestare a emoțiilor noastre și sunt cele care ne ajută să mergem mai departe. Hobby-urile pun oamenii împreună, dincolo de diferențele dintre ei.” Pentru niște tineri, aș zice că vorbele astea sunt destul de mari.

ClamberDupă bine meritata pauză de prânz, în care am reușit să mai strâng rapid informații de la echipe, am asistat la prezentările echipelor din categoria World Citizenship, o categorie în care sunt propuse, de cele mai multe ori, soluții medicale.

IMG_9390Todi Pruteanu, PR & Corporate Affairs Lead la Microsoft, spune că „Domeniul medical începe să fie foarte tare adresat de către soluții și tehnologii digitale, iar acesta e un fapt îmbucurător – să știi că exită tehnologii care îți asigură un tratament alternativ mai ușor pentru tratamentul pentru cancer, de exemplu, sau să știi că există soluții de recuperare în cazul unor accidente vasculare, e într-un fel reconfortant. Ce vedem azi la Imagine Cup e doar începutul unei ere în care soluțiile tehnologice vor juca un rol important în sănătate.”

 

Câștigătoarea secțiunii a fost platforma Lumen S, un instrument care ajută nevăzătorii sau oamenii cu vederea foarte slabă și facilitează comunicarea, interacțiunea, cititul și obținera informațiilor de la mediul înconjurător. Constând într-un headset, un smartphone și o aplicație web și folosind scanarea 3D, Lumen creează o hartă virtuală a împrejurimilor și le descrie utilizatorului prin inputuri audio și de vibrație. Unul dintre membrii echipei este Cornel Amariei, un tânăr de 20 de ani care a obținut medalii internaţionale la concursuri şi olimpiade de robotică şi IT. Student la Universitatea Jacobs din Bremen, Cornel nu este un tânăr obișnuit- este inventator şi antreprenor, cu trei start-up-uri inițiate până acum.

Echipa Lumen

 

Phone Eye, un alt proiect din secțiune, este o aplicație pentru WP care ajută nevăzătorii să-și trăiască viața fără să se încurce în alte device-uri sau gadget-uri, ci folosind doar telefonul mobil. Aplicația are două componente: una care citește texte și o alta care poate oferi utilizatorului informații cu privire la mediul înconjurător. În echipă i-am recunoscut rapid pe Iulian Atănăsoae, mare fan Microsoft, și pe Ionuț Budișteanu, inventatorul care a câștigat, în anul 2013, marele premiu Gordon E. Moore la cea mai mare competiție internațională pentru liceeni din întreaga lume, Intel ISEF. Lucrarea cu care a participat folosea Inteligența Artificială pentru a face o mașină autonomă foarte accesibilă.

Echipa ConQuest a dezvoltat proiectul Zupereye. Pitching-ul a fost ușor diferit față de cel al altor echipe, au reușit să transmită foarte clar că echipa s-a implicat emoțional în proiect, că a investit mai mult decât muncă, timp și cunoștințe. Deloc întâmplător, aplicația chiar a fost propusă ca soluție de comunicare pentru un prieten de-ai echipei care trecuse printr-un accident ce îl paralizase. Destul de limpede, Zupereye este un sistem care ajută persoanele paralizate să comunice prin mișcări ale ochilor – un mecanism detectează pupila ochiului și mișcă mouse-ul în funcție de aceasta. La capătulul celălalt se află un doctor, o asistentă, un prieten, un membru al familiei care primește informația transmisă de pacient, dacă deține un WP.

La 16:30, toate prezentările se terminaseră, iar finaliștii se pozau deja cu trofeele în mâini. Mi-a părut rău că nu erau mai mulți oameni la fel de obișnuiți ca mine în sală care ar fi putut să vadă până unde poate ajunge pasiunea și perseverența unor tineri. Toți, români.

În cele 12 ediții Imagine Cup, peste 8000 de studenți tehnici au participat la competiție cu proiecte inovatoare. Creând un context pentru competiție și pentru suport de la specialiști, competiția oferă motivația și instrumentele necesare tinerilor pentru a face performanță. Cunoscând potențialul tinerilor români și abilitățile lor tehnice, care sunt recunoscute la nivel global, Microsoft depune eforturi considerabile și constante pentru crearea de oportunități pentru tineri, prin acțiuni de educație non-formală, prin mentoring și coaching pentru carieră, propunând soluții care să scurteze drumul de la pasiune la inovație și impact.

Juriul a fost format din: Valy Greavu – Microsoft MVP și fost mentor/juriu în alte ediții ale Imagine Cup,  Ionuț Bălan – Co-Founder Mobzine România,  Dragoș Stanca – Managing Partner RO THINKDIGITAL, Co Owner PUBLYO.com și Founder ICEEfest,  Bogdan Iordache – Co-Founder/Managing Partner at How To Web and Co-Founder/CEO at Conectoo,  Bobby Voicu – Founder Mavenhut,  Petru Jucovschi – Technical Evangelist Microsoft România.

juriu